فهرست مطالب
نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 44 (تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1401/03/17
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 11-46
اگرچه آغاز حکومت قاجاریه تداعی کننده ادبیات بازگشت است و پایان آن یادآور شعر و نثر صریح و سیاسی و ساده مشروطه، اما بهطور کلی نثر دوره قاجار را میتوان نثر اعتدالی نامگذاری کرد؛ یعنی نثری که قسمتهایی از خصوصیات نثرهای گذشته را با پارههایی از ویژگیهای زبان ساده و گفتاری دوره قاجار درهم میآمیزد. آنچه از این اختلاط و ترکیب پدید میآید شیوه متفاوتی از نوشتن است که ترکیبسازی و تقارن گزارهها و عبارتهای ادبی و کنایی را از نثر مصنوع و موزون اقتباس کرده و سادگی عبارتها و فعلها و صراحتگویی و تعبیرات گفتاری را از نثر مرسل و زبان روزمره گرفته است. در کنار یک جریان بازگشتگرا در نثرنویسی که شامل تاریخنگاران گذشتهگرایی چون محمدصادق نامی، محمدتقی سپهر و رضاقلی خان هدایت است، دو جریان به نسبت نیرومند نیز وجود دارد که تقلید را با نوآوری همراه کردهاند. نخست بخش مهمی از جریان تاریخنگاری در دوره قاجار، یعنی نویسندگانی چون بدایعنگار، حقایقنگار، میرزا رضی تبریزی، محمود میرزا قاجار و زین العابدین شیروانی است که رویکرد به نثر بینابین مصنوع و مرسل و ترکیب آن با عبارتهایی از زبان زمانه را هدف نوشتههای خود قرار داده است؛ و دوم تبدیل منشآتنویسیهای مصنوع پیشین به وسیله قایم مقام و فاضلخان گروسی به نوشتههایی معتدل و منعطف و هنرمندانه و درآمیختن آن با اشعار و امثال و تعبیرات گفتاری است که فرجام نهایی همه این فعالیتها به نثر ساده و صریح و تحلیلی دوره ناصری منتهی میشود.
کلیدواژگان: نثر اعتدالی، نثر فارسی، دوره قاجار، ادبیات بازگشت -
صفحات 47-65
لیلی و مجنون از جمله منظومه های نظامی گنجوی است که در سیر داستان سرایی ادب فارسی تاثیری بسزا داشته است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی الگوهای روایتی در روایت لیلی و مجنون نظامی پرداخته شده است و نتایج نشان می دهد تقابل اصلی برخاسته در این اثر، تقابلی است برخاسته از جامعه عصر؛ تقابلی که ریشه در عصبیت قومی دارد. کنش های کنشگران نیز بر اساس همین تقابل معنادار می شود. مجنون، شخصیتی پویا است که دچار تغییر و تحول می شود اما لیلی شخصیتی ایستا دارد. کنشگر اصلی داستان، مجنون است و اطرافیان او نیز نقش یاری گر دارند. بازدارنده اصلی این داستان، پدر لیلی و شیءارزشی نیز عشق است و به همین دلیل داستان، رنگ و بوی عرفانی پیدا کرده است. گیرنده نهایی نیز در داستان، مجنون است چرا که فقط اوست به عشق و حالات برخاسته از آن می رسد و مجنون با حالات برخاسته از عشق زندگی می کند.
کلیدواژگان: لیلی و مجنون، روایت شناسی، روایت، گریماس -
صفحات 67-81
تعلیق در داستان کیفیتی است که نویسنده برای وقایعی که در داستان در حال شکل گیری است می آفریند تا شور و علاقه و انگیزه ای در خواننده برای خواندن داستان ایجاد کند. جستار حاضر با شیوه توصیفی- تحلیلی سعی دارد این عنصر داستانی را در سه رمان از این نویسنده (پرنده من، رویای تبت و ترلان) بررسی نماید. سه رمان یاد شده از عنصر تعلیق قوی برخوردار نیستند و دلیل این امر توجه بیشتر نویسنده به شخصیت پردازی و بازنمایی هویت شخصیت های داستانی است. این گفته به معنای فقدان این عنصر در رمان های یاد شده نیست. بلکه نویسنده از برخی ابزارها برای ایجاد این عنصر و جبران ضعف آن کمک می گیرد که یکی از این عناصر گنجاندن روایتهای موازی در طول رمان است.
کلیدواژگان: ادبیات داستانی، روایت شناسی، تعلیق، روایت موازی، فریبا وفی -
صفحات 83-104
نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) را ژان بودریار فرانسوی در علم رسانه مطرح کرد که در ادبیات فراواقعیت خوانده میشود، بر اساس این نظریه در عصر نوین از طریق رسانهها میتوان از واقعیت، مفهومی فراتر و به تعبیر خود هایپرریالیستها حادتر از واقعیت ساخت و یا برداشت و ترویج کرد که با اصل خود متفاوت باشد؛ یعنی واقعیتی بیشتر از واقعیت نمایش دادهشود. این نظریه به سرعت به شاخههای دیگری از هنر، روزنامهنگاری، عکاسی، سینما، روانشناسی، فلسفه و... ورود کرد و مبنای اظهارات متنوعی شد، اما تاکنون در ادبیات بهطور جدی مطرح نشدهاست. مدح نخستین موضوعی است که بر اساس این نظریه در ادبیات سنجیدنی به ذهن میرسد که بر این اساس، پژوهش پیش روی نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) و نمود مدحی آن را در تاریخ بیهقی و دیوان فرخی سیستانی با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی و در یک نگاه مقایسهای مدحهای هایپرریال یا فراواقعی خاندان غزنوی را در این آثار تحلیل و تبیین کردهاست.
کلیدواژگان: ژان بودریار، فراواقعیت (هایپرریالیتی)، مدح برجسته، تاریخ بیهقی، دیوان فرخی سیستانی -
صفحات 105-130
شخصیت محوری ترین عنصر هر داستان به شمار می آید و یکی از راه های درک صحیح داستان شناخت درست شخصیت است. شاهنامه فردوسی، بزرگ ترین اثر حماسی ادب فارسی نگاهی ژرف و عمیق به رویدادها و شخصیت های گوناگون دارد و با توجه به زمان و مکان نامحدود، حوادث و رویدادهای فراوانی را ترسیم کرده است. این پژوهش بر آن است، از دیدگاهی متفاوت با استفاده از الگوی «شاخص و وضعیت» الگوی نویافته و ابداعی رحیمخانی سامانی در رساله دکتری خویش به راهنمایی محمد حکیم آذر به بررسی شخصیت های داستان گشتاسپ بر مبنای توصیف دقیق و استقرای تام شخصیت بدون توجه به روایت و ساختار داستان بپردازد. نتایج حاصل از یک سو کارآیی و سنجش الگوی «شاخص و وضعیت» را مشخص نموده است و از سویی دیگر، پژوهشی متفاوت در زمینه شخصیت شناسی شاهنامه فردوسی در ساختار شاخص های نام، بوم، نوع، جنس، سن، طبقه، باور، خلق و فرجام با وضعیت های متفاوت به جامعه ادبی ارایه می نماید.
کلیدواژگان: ریخت شناسی، شخصیت، شاهنامه، الگوی شاخص و وضعیت -
صفحات 131-151
تطور و دگردیسی در اندیشه و آرای هر پژوهشگر در طول دوران تحقیقات علمی امری ناگزیر و مسلما مسیری رو به کمال است. دکتر شفیعیکدکنی از پژوهشگران ادبیات عرفانی و ادبیات شعر معاصر ایران خود نیز همواره در آثارش از نوعی تطور در دیدگاهها و حتی گاهی تناقض در آرای خود خبر می دهد. در این پژوهش با بررسی چهار خصیصه «بیپروایی و قاطعیت»، «احتیاط علمی»، «طنز در بیان» و «مبالغه در بیان» همراه با ذکر نمونهها در روش پژوهشی ایشان؛ سیر دگردیسی آراء وی را در باب مهمترین جریانها (جریان شعر نو نیمایی، جریان شعر منثور و جریان شعر حجم) و مهمترین شاعران (نیمایوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و احمد شاملو) نشان داده شده است. به طور کلی در مواردی لحن ستایشگونه یا مخالفگونه و طعنآمیز وی در مورد جریان یا شاعری ثابت باقی مانده است و در مواردی این آراء در طول زمان تغییر کرده است.
کلیدواژگان: شفیعی کدکنی، شعر معاصر، تطور دیدگاه، جریان شعر، شاعران -
صفحات 153-169
در این پژوهش آراء نمایندگانی از دو مکتب فکری مهم در جهان شرق و غرب یعنی مذهب اسماعیلی و رمانتیسم، در باب «خرد» مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته است. ناصرخسرو (394-481 ه. ق) به عنوان نماینده مذهب اسماعیلی و برادران شلگل: فردریش (1772-1829م) و آگوست ویلهلم (1767-1845م) به عنوان نمایندگان مکتب رمانتیسم انتخاب شده اند. از نظر این متفکران، خرد- به کاربرنده آن- و موضوع نمی توانند از هم جدا باشند و اندیشنده با رشد یافتن خرد، خودش هم رشد یافته و از مرزهای محدودش برمی گذرد. در تاریخ تفکر، ریشه چنین دیدگاهی را باید در فلسفه نوافلاطونی و به ویژه شخص فلوطین جست. این پژوهش به دنبال آن بوده که نقاط اشتراک و افتراق ایده های ناصرخسرو و برادران شلگل را درباره «خرد» با نگاهی با تفکرات فلوطین، در زمینه های زیر مشخص کند: جهان بینی، ماهیت خرد، ارتباط خرد با اخلاق، زیباشناسی و دین. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی- تطبیقی و از طریق مطالعه کتابخانه ای، فیش برداری و تحلیل یادداشت ها انجام شده است.
کلیدواژگان: ناصرخسرو، برادران شلگل، خرد، فلوطین
-
Pages 11-46
Although the beginning of the Qajar rule evokes the literature of return and its end is reminiscent of clear, political and simple constitutional poetry and prose, in general, the prose of the Qajar period can be called moderate prose; That is, a prose that mixes parts of the characteristics of the past prose with parts of the characteristics of the simple and spoken language of the Qajar period. What emerges from this mixing and combination is a different way of writing that has adapted the composition and symmetry of propositions and literary and ironic phrases from artificial and rhythmic prose, and has taken the simplicity of phrases and verbs, frankness, and spoken interpretations from prose and everyday language. . Along with a regressive trend in prose writing that includes historical historians such as Mohammad Sadegh Nami, Mohammad Taghi Sepehar and Reza Qoli Khan Hedayat, there are two relatively strong trends that combine imitation with innovation. First, it is an important part of the historiography in the Qajar period, that is, writers such as Badainagar, Khaqatnagar, Mirza Razi Tabrizi, Mahmoud Mirza Qajar and Zain al-Abidin Shirvani, who made the approach to prose between the creator and the sender and combining it with phrases from the language of the time the goal of their writings. have given; And the second is the transformation of the construction writings of the previous artefact by Qaim Maqam and Fadel Khan Grossi into moderate, flexible and artistic writings and mixing it with poems, proverbs and speech interpretations, the final outcome of all these activities leads to the simple, clear and analytical prose of the Naseri period.
Keywords: Moderate prose, Persian prose, Qajar period, return literature -
Pages 47-65
Leyli and Majnoon are among Ganjavi's nizami poems that have had a great impact on the storytelling of Persian literature and have been imitated many times. In this research, using analytical descriptive method, Ganjavi's nizami narrative models in Leyli and Majnoon's narration have been studied. The results show that the main confrontation in this work is the confrontation that arose from the society of the age, a confrontation that is rooted in ethnic nervousness. The actions of the actors in this story are also significant based on this confrontation. Madman is a dynamic character who changes and transforms, but Leyli has a static personality. The protagonist of the story is insane, and those around him also play a supporting role. The main deterrent to this story is Leyli's father, and the value object is love, and for this reason the story has found a mystical color and smell.
Keywords: Leyli, Majnoon, Narrative, Grimas -
Pages 67-81
The Suspense in the story is a quality that the author creates for the events that are taking place in the story to create passion and motivation in the reader to read the story. The present article tries to examine this element of story in a descriptive-analytical way in three novels by this author (namely, My Bird, the Dream of Tibet and Tarlan). These novels do not have a strong suspense element and the reason for this is the author's greater attention to characterization and representation of the identity of fictional characters. This does not mean that this element is missing in the mentioned novels. Rather, the author uses some tools to create this element and compensate for its weakness, one of which is the inclusion of parallel narratives throughout the novel.
Keywords: Fiction, Narrative Studies, Suspense, Parallel Narration, Fariba Wafi -
Pages 83-104
Jean Baudrillard's theory on hyper reality has been introduced in media science which has been called as hyper reality in literature. Whereas it is absolutely different. Regarding the theory of new age of media, it is possible to perceive, to make, to distribute hyper concept or hyper reality out of truth which is different with itself, it means the truth is shown more than truth. Such theory was hastily distributing to other branches of art, newspaper, taking picture, cinema, psychology, philosophy,.etc and it introduced the different concepts, but it was not been seriously taken in literature. The first eulogy is an issue which is mentioned in measurable literature by which this study tries to compare Hyper Reality and eulogy Manifestation in Tarikh Beyhaghi and Divan Farokhi Sistani due to analytical descriptive approach, to examine hyper reality eulogy or hyper reality of Ghaznavi tribes in these two aforementioned works.
Keywords: Jean Baudrillard, hyper reality, prominent eulogy, Tarikh Beyhaghi, Divan Farokhi Sistani -
Pages 105-130
Characters are the most important components of a story. And proper knowledge of characters is a way of improving the effect of a story on the audience. Ferdowsi’s Shahnameh, Book of Kings, is the greatest Persian epic poem, giving detailed accounts of events and characters with unlimited time and space settings, and the different characters have various human interactions and different individual characteristics. Therefore, the present study aimed to investigate the characters of Goshtasp story by using the “Setting-Factor” model, regardless of the narrative techniques and storytelling structure of Ferdowsi. The results revealed the effectiveness of the the “Setting- Factor” model on the one hand, and introduced a new approach to the study of the characters of Shahnameh given the factors such as name, environment, sex, class, belief, temperament, and fate, and different settings on the other hand.
Keywords: Morphology, Character, Shahnameh, Indicator Status Model -
Pages 131-151
Every researcher 's idea and thought change during scientific researches is inevitable and certainly is a route to perfection .Dr. Shafiee Kadkani is one of the researchers in the field of modern poem and mystical literature in Iran .He always speaks about change in viewpoints and even sometimes speaks about contrast in ideas in his works .In this paper ,we study four following features : decisiveness and audacity , scientific caution ,satire in locution ,and exaggeration in locution .Then we present some examples about his methodology . His ideas change has been presented in the most important processes (Nima new poem,prosaic poem and Hajm poem ) and the most important poets (Nima, Sohrab Sepehri,Mahdi Akhavan Thaleth ,Forogh Farohkzad and Ahmad Shamloo).Generally , in some cases ,his laudatory , opposite and ironical tone about a process or a poet has stayed constant , and in some cases, these ideas have changed.
Keywords: Shafii Kadkani, modern poem, Change of view, The flow of poetry, poets -
Pages 153-169
This research studies the ideas of some representatives of the two schools of the East and the West, in the way of comparative study: Naser Khosrow as a representative of the religion of Esmaeeli, and the Schlegel brothers as the representatives of the romanticism. They say Wit and who use it and the subject-matter cannot be separated and subject itself develops through the developing of Wit too, and pass its limitations. In the history of philosophy, we should search the origin of this point of view, in philosophy of Plotinus. Considering the ideas of Plotinus, this research wants to show the similarities and differences between the ideas of Naser Khosrow and the Schlegel brothers on Wit and using it, in these fields: worldview, nature of Wit &etc. This research is done by the descriptive, analytic, comparative methods through the study in library, taking notes and analysis of the notes.
Keywords: Naser Khosrow, schegel brothers, wit, Plotinus